Głębock

Głębock – to jedna z najmniejszych podkarkonoskich wsi, położona w Kotlinie Jeleniogórskiej, w dolinie Głębockiej Strugi, u podnóża wzniesienia Grzebień (430 m n.p.m.). Miejscowość po raz pierwszy wzmiankowana w 1388 r. We wsi miały miejsce liczne bunty chłopskie, najbardziej znany wybuchł w 1741 r. przeciwko hrabiemu Albrechtowi Wenzelowi von Waldstein (Wallenstein). W XIX w., gdy właścicielką była hrabina Maria Teresa von Matuschka, w Głębocku czynna była szkoła ewangelicka i karczma sądowa. Zbudowano też trzy stawy rybne (obecnie zbiornik przeciwpożarowy).

We wsi znajduje się gospodarstwo ekologiczne„Ananda Putta Bhumi” (w tłumaczeniu z sanskrytu: Miejsce Czystych Myśli), należące do wspólnoty„Ananda Marga”założonej w 1955 r. przez Prabhata Ranjama Sarkara. Wspólnota rokrocznie (zazwyczaj w lipcu) organizuje festiwal Ekologii Neohumanistycznej.

Przez wieś przechodzimy drogą asfaltową, najpierw skręcamy w prawo, następnie w lewo i za ostatnimi zabudowaniami wchodzimy na niewielki pagórek (widoki na Karkonosze i Rudawy Janowickie). Szlak przechodzi obok transformatora i wiedzie brzegiem lasu, przez kamienny mostek, skręca w prawo i po kilkuset metrach dociera do pierwszych zabudowań Mysłakowic. Wąską asfaltową drogą prowadzi wzdłuż wału przeciwpowodziowego do drogi nr 367 z Jeleniej Góry do Kowar. Przekraczamy drogę i za znakami wędrujemy przez wieś. Szlak przechodzi przez mostek na Łomnicy, skręca w lewo, następnie przy stawie w prawo i dociera do torów nieczynnej linii kolejowej. Za przejazdem kolejowym po prawej przystanek autobusowy (linia do Jeleniej Góry, Karpacza i Kamiennej Góry).