Schronisko „Kamieńczyk” – Wodospad Kamieńczyka

Przy Urzędzie Miejskim w Szklarskiej Porębie (ul. Buczka, przy skrzyżowaniu ul. Jedności Narodowej i Sikorskiego) skręcamy w ul. Sikorskiego w kierunku Jakuszyc. Po kilkuset metrach mijamy po lewej Krucze Skały i przekraczamy Kamienną (wcześniej szlak czerwony krzyżuje się ze szlakiem czarnym wokół Szklarskiej Poręby) i wkracza na obszar Karkonoszy. Przy parkingu, gdzie szosa skręca w prawo, szlak opuszcza ją i wchodzi w leśną drogę, docierając do skrzyżowania dróg na Rozdrożu pod Kamieńczykiem.

Węzeł szlaków: czarny wokół Szklarskiej Poręby i zielony do Zimowej Drogi prowadzącej do schroniska „Pod Łabskim Szczytem”.

Stąd jeszcze pół godziny podejścia drogą biegnącą wzdłuż granicy Karkonoskiego Parku Narodowego do schroniska „Kamieńczyk”.

Schronisko „Kamieńczyk”, położone w pobliżu wodospadu, jest obiektem prywatnym, udostępnionym turystom w 1995 r. Stanęło na miejscu przedwojennego schroniska niemieckiego Zackelfall, które spłonęło w 1984 r.

Obiekt dysponuje 20 miejscami noclegowymi w pokojach 2-osobowych z łazienką. Do dyspozycji gości są: sala jadalna z kominkiem, bufet i szałas turystyczny (imprezy).

Schronisko Kamieńczyk
Szklarska Poręba
skrytka pocztowa 47
telefon. 75 75 260 85
www.schroniskokamienczyk.pl

Wodospad Kamieńczyka – znajduje się na rzece o tej samej nazwie, ma wysokość 27 m i jest najwyższy w polskich Karkonoszach. Spadające z wysokości 846 m n.p.m. trzy wodne kaskady wyżłobiły stumetrowy wąwóz. Nurt rzeki jest szybki, w korycie tworzą się wiry i bystrza. Za środkową kaskadą znajduje się Złota Jaskinia, która powstała w naturalny sposób, ale została pogłębiona przez XV-wiecznych poszukiwaczy kruszców. Wodospad jest rezerwatem przyrody, który można zwiedzać tylko po wyznaczonej trasie po wykupieniu biletu. W 2003 r. wyremontowano platformy, schody i ścieżki biegnące wokół wodospadu, z których rocznie korzysta kilkadziesiąt tysięcy zwiedzających.

Spod schroniska GSS biegnie brukowaną drogą w lewo, powyżej wodospadu i w górę doliny Kamieńczyka, by po trzech kwadransach (mniej więcej w połowie drogi stoi drewniana wiata turystyczna, gdzie można wygodnie odpocząć) wyjść ponad górną granicę lasu i dotrzeć do schroniska „Na Hali Szrenickiej” (—>0.45 <—0.40).